Maandelijks loggen er maar liefst 2,99 miljard mensen in op Facebook. Het is dan ook het meest gebruikte social media netwerk ter wereld! Misschien heb je wel een privé pagina maar hoe communiceer je nu als bedrijf op Facebook? Hierbij gelden namelijk net wat andere regels dan op je privé pagina en tijdlijn. Ik vertel je 6 do’s en don’ts op je bedrijfspagina op Facebook!
Do 1: Sociaal network
Zoals de uitdrukking ‘social media’ al doet vermoeden, is Facebook een sociaal medium. Zorg dus ook dat je je als bedrijfspagina sociaal opstelt! Reageren mensen onder je berichten? Like deze berichtjes en reageer er op, indien passend in de situatie. Reageer ook eens op berichtjes van andere pagina’s. Zo creëer je interactie en laat je zien dat je meer bent dan alleen content.
Do 2: Deel persoonlijke content
Facebook is niet puur een kanaal om mensen naar je website te trekken of tot aankoop te stimuleren. Facebook is er ook om een band om te bouwen met je doelgroep. Zorg voor een goede balans tussen promotionele berichtjes en persoonlijke berichtjes. Speel in op de emotie en het gevoel van je volgers om een gevoel van verbondenheid te creëren.
Do 3: Analyseer je resultaten
Kijk je wel eens naar de statistieken van jouw berichten? Moet je zeker eens doen! Door een analyse van de statistieken te maken kun je kijken of je berichtjes werken. Leer hiervan en pas eventueel je strategie er op aan. Facebook is ook de ideale plek om te experimenteren met berichtjes. Blijf testen om zo het maximale uit je Facebook content te halen.
Don’t 1: Spellingfouten!
Een spelfoutje is snel gemaakt. Daar betrapt iedereen zichzelf wel eens op. Zorg er wel voor dat dit op je bedrijfspagina niet te vaak voorkomt! Mensen knappen namelijk af op spelfouten en zullen je hierdoor minder serieus nemen. Controleer dus altijd je berichtjes voordat je ze online zet om te voorkomen dat je imago een deukje oploopt.
Don’t 2: Te informeel
Facebook staat vooral bekend om zijn informele berichtjes en een stukje vermaak. Het is belangrijk om dit in het achterhoofd te houden bij het maken content. Natuurlijk is het goed om een stukje humor te verwerken in je berichtjes maar het is wel belangrijk om netjes en zakelijk te blijven op je bedrijfspagina. Je wilt tenslotte dat je volgers je serieus nemen!
Don’t 3: Plaats niet téveel
Er is geen maximum aan berichtjes die je kan plaatsen maar denk wel goed na over de hoeveelheid content die je wekelijk plaatst. Begin je nog maar net met je Facebook bedrijfspagina? Bouw het dan rustig op. Zorg er in ieder geval voor dat je niet meer dan 4 of 5 uitingen per week plaatst. Het overspoelen van je doelgroep met content kan tot frustraties en irritaties leiden. Het laatste wat je wil is dat je volgers je pagina un-liken of zelfs als spam markeren!
Begin je nog maar net op Facebook? Dan zijn deze tips ideaal voor jou. Maar ook als je al een tijdje bestaat als bedrijfspagina, kan het zijn dat je een van bovengenoemde fouten maakt. Heb jij vragen over je Facebookpagina of weet je niet zo goed hoe je moet starten? YouMedia denkt graag met je mee!