De term ‘SEO’ heb je vast weleens voorbij horen komen. Dit is iets waar steeds meer bedrijven aandacht aan besteden. SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je snel gevonden wil worden in Google, is het noodzakelijk om goede SEO-teksten op je website te hebben. Echter is dit makkelijker gezegd dan gedaan. SEO takes time, je ziet niet direct resultaat van je inspanningen maar dit heeft wat tijd nodig. Ik leg je uit hoe je een goede SEO-tekst kunt schrijven!
Stap 1: Keywords
De eerste stap is om te bepalen welke woorden voor jouw organisatie relevant zijn. Wat zijn veel gebruikte zoektermen? Welke woorden, waarden of diensten passen bij jouw bedrijf? Doe research! Er zijn verschillende tools om populaire keywords te onderzoeken, zoals de Keywordsplanner van Google of Ahrefs. Maak een lijstje met woorden die jij wilt laten terugkomen!
Stap 2: Doelgroep & Doel
Met welk doel wil je een SEO-tekst schrijven en wie is je doelgroep? Je schrijft een SEO-tekst namelijk niet puur voor Google. Je schrijft een SEO-tekst voor jouw volgers en doelgroep. Wat is het doel van de tekst? Wil je dat mensen je product of dienst kopen óf wil je bijvoorbeeld informatie verschaffen? Deze zaken zorgen voor een verschil qua schrijfstijl. Stem je tone of voice dus zo veel mogelijk af op je doelgroep zodat je tekst daadwerkelijk aanspreekt.
Stap 3: Het schrijven van de SEO-tekst
Nu je je keywords, doel en doelgroep hebt bepaald, kun je je SEO-tekst gaan schrijven! Zorg dat je vooraf genoeg onderzoek doet. Verdiep je in je zoekwoord en in het doel van de tekst. Verdiep je in de artikelen zodat je achtergrondinformatie hebt. Vervolgens is het belangrijk dat je een opzetje maakt voor je tekst. Bedenk je titel en je koppen. Dan is het tijd om te beginnen met schrijven! Werk je bullets af en schrijf rustig je hele artikel.
Stap 4: Optimalisatie
Hoera, je tekst staat op papier! Dan is het nu tijd om je tekst goed onder de loep te nemen en de tekst te optimaliseren waar nodig. In deze stap zorg je ervoor dat hij klaar is voor Google. Bedenk eerst een snippet. Dat is een kort tekstblokje met een SEO-titel, URL en meta-omschrijving. Vul deze in en verwerk je zoekwoorden! Ook kun je zoekwoorden in je koppen verstoppen. Zorg dat ze zoveel mogelik bovenaan staan. Daarna zorg je er ook voor dat je zoekwoorden door heel de tekst voorkomen. Pas wel op voor keyword stuffing! Je moet namelijk ook niet overdrijven met je keywords. Voeg als laatste foto’s, video’s, grafieken etc. toe en vul ook overal een omschrijving in mét zoekwoord voor extra resultaat. Ook linkjes toevoegen kunnen een mooie laatste stap zijn.
Stap 5: Publiceer je tekst!
Wanneer je je tekst geoptimaliseerd hebt, is het tijd om je tekst te plaatsen! Loop je tekst nog een laatste keer na en publiceren maar. Stuur hem ook naar je connecties toe, die hem ook vervolgens weer met anderen kunnen delen. Plaats ook zoekgerelateerde linkjes op bijvoorbeeld je website of social media waar ook die zoekwoorden weer in terug komen.
Tot slot, denk eraan dat 1 SEO-tekst niet genoeg is om op nummer 1 te komen staan. Veel schrijven is erg belangrijk. Zorg dat je zoekwoorden over je hele tekst verspreid meegenomen worden en gebruik ze ook op je social media, gebruik linkjes en zorg dat de back-end van de teksten ook goed ingevuld is!
Hulp nodig bij het schrijven van SEO-teksten? Hier kunnen we uiteraard samen naar kijken en een plan voor opstellen.